onsdag, september 10, 2008

Det är äntligen över... ในที่สุดมันก็ผ่านพ้นไปแล้ว

Det är äntligen över med auktorisationsprovet för tolkar.
Det känns skönt.
Realia-delen tror jag att jag klarar mig.
Terminologi från svenska till thai låg jag nog på gränsen. Kanske klarar mig precis eller missar precis.
Men terminologi från thai till svenska var skitsvårt.
Man fattar inte riktigt vad som menades. Det är ungefär som viska-leken man hade som barn.  Först var det svenska ord som ska översättas till thai av en språkexpert som förmodligen inte jobbar som tolk. Sen ska vi tolkar översätta de redan översatta orden från thai tillbaka till svenska.
Inte världens lättaste uppgifter kan man säga.

---
Det är över. Det känns bra.
Nu ska jag vila och ta hand om vårt lilla hjärta.
Ska försöka prata med barnet också - trots att det känns konstigt att prata med sin egen mage. :-)
---

Glömde säga att jag träffade nya tolkvänner idag.
Två svenska män som tolkar på thailändska.
Det var kul.

---

Natti natti

Inga kommentarer: