måndag, december 15, 2008

ฺFörhörsgrammatik - en mycket bra bok för tolkar...

Råkade hitta en bok på Studentbokhandeln.
Den heter Förhörsgrammatik och är skriven av Royne Nilsson och Gillis Herlitz.

Den är mycket bra. Lätt och koncist.
Jag vill varmt rekommendera alla tolkar att läsa den.

Boken kostar ganska mycket.
Jag fick betala 358 för den. Den är på 144 sidor, alltså mer än 2 kr/sida... he he he
Men med tanke på hur bra den är så är den mycket värd.
Jag kommer att läsa den en gång till, då blir det genomsnittliga priset ca 1 kr/sida för mig... :-)

Det är inte så ofta jag läser böcker två gånger, förutom läroböcker förstås.

På tal om det... vet inte hur många gånger jag läst boken Samhällsguiden.
Skulle gissa på 5 gånger.
Första gången jag läste den fattade jag INGENTING.

Jag började med kapitel "Hur styrs Sverige"...
Fattade inte vad Regeringsformen var för något.
Frågade min man som normalt är mycket kunnig i många områden. Han kunde inte hjälpa mig heller.

Ja - hur många svenskar kan namnen på de alla fyra svenska grundlagarna?

---
Tillbaka till ämnet om boken.
Det retade mig lite att tjänstemän speciellt de som måste ha med tolkar att göra i sitt arbete vet så lite om tolkyrket.

En professionell tolk vet sin roll och sin yrkesetik utan att polisen eller någon tjänsteman behöver tala om för henne/honom.
Får man en tolk som man behöver tala om vad hon/han har för roll - då är det nog klokt att fundera över om man ska fortsätta ha den tolken eller kontakta tolkförmedlingen och prata med dem.

---
Kramar
Magrood

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Magrood!
Jaa...fyra grundlagar???
Ingen aning jag heller , har väl glömt, om man nu lärde sej det i skolan.
Kollade med Google så nu vet jag.
Genom din vetgirighet(som betyder att man vill lära sig allt,om du inte redan visste det)så lär du ut massor till dina läsare.
Tack! säger Affe

Thaitolk sa...

Tack...
Du är så snäll!


Mvh
Magrood