onsdag, oktober 15, 2008

Jag ska aldrig mer ...

Idag har jag varit så stressad. Jag stressade nästan ihjäl mig.
Nu har jag gjort två likadana misstag.
Och från och med nu får det inte ske igen.

Mina två värsta misstag beror på min girighet kan jag erkänna.
Jag tackade ja till uppdrag även om jag vet att jag kommer att bli jättestressad.
"Men jag klarar mig", brukar jag tänka.

Sen skyller jag på att jag vill ha bra bas för föräldrapenningen. Det är för barnets skull. För att jag skulle kunna få ut lite mer när jag blir mamma ledig. Detta är för barnet.
Jag är inte riktigt övertygad om det själv...

Ibland undrar jag om det verkligen är bra för barnet.
Om det är för barnet jag vill ha högre föräldrapenning.

Eller är det bättre att jag ta det lugnt, mår bra och får mindre föräldrapenning?
Det är en prövning.

Nu jag har jag prövat.
Jag har tagit den vanligaste vägen, det vanligaste misstaget som många föräldrar gör. Att tro att man jobba mycket för att tjäna mycket pengar för barnets skull - hmmm.
Jag har gjort det misstaget nu - två gånger till och med.

---
Men nu ska det inte hända igen.
Jag måste ändra min inställning.
Jag måste fatta att det är jag själv som vill jobba mycket och känna mig värdefull och tillgänglig.
Jag måste fatta att barnet mår bättre av en lugn och harmonisk mamma.
Jag måste fatta det NU, och sluta med att jobba ihjäl mig.
---

Nu tror jag att jag har förstått det.
Men hur ska jag göra för att kunna komma ihåg det så att jag inte gör samma misstag igen?
---
Hjälp mig!
---

Magrood
- den lugna tolken- inte!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Magrood!
Ja, om du jobbar ihjäl dig är det definitivt inte bra för barnet, och inte för dej och Svarten heller.
Kolla i spegeln innan du bestämmer om du ska ta ett jobb.
Ser du nöjd ut? Ok.
Ser du tveksam ut? Tänk efter och känn på magen vad hon/han tycker.

Ha det bra och lycka till!

Hälsningar Affe.

Thaitolk sa...

Hej Affe

Tack så mycket. Jag har tänkt mycket på det du säger.
Tack för allt gott du delar med dig!

Kramar
Magrood

Anonym sa...

แวะมาเป็นกำลังใจให้จ้า
กินปลาร้าเยอะๆ พักผ่อนมากๆ เจ้าหนูจะได้อ้วนท้วน :)