torsdag, november 06, 2008

Kämpande och pysslande

Har varit mycket på språng och haft mycket att göra de senaste två veckorna.
Först var det kurs för pedagoger på Wiks folkhögskola.
Vilket tempo!

Mycket givande kurs i alla fall, och mycket läxa som jag inte hunnit göra.
Det är jättekul att teckenspråkstolkar samt invandratolkar få läsa samma kurs. Det var alltså både hörande och icke-hörande kursdeltagare i samma klassrum. Man lär sig såååååå mycket.

Vi hade två teckenspråkstolkar som tolkade hela dagarna. Wow - vilket bra jobb de gjorde!
När man som tolk får uppleva tolkade samtal kan man få en annan synvinkel i det hela.

Förut kunde jag bli lite irriterad på tolkanvändare som inte tänkte på att det som sades skulle tolkas. Jag såg det från en tolks perspektiv och blev irriterad. Men när jag själv var en tolkanvändare glömmer jag också bort att tala tydligt och inte bara tänker högt.

Tycker absolut att tolkanvändare bör få lite information om hur man talar genom tolk.

---

Nu är magen stor... riktigt stor att det börjar kännas jobbigt i ryggen vid vissa ställningar.
Jag kämpar ständigt med att få allt att gå ihop mellan järnvärdet, hård i magen, kalkvärde osv.
Det är inte så himla lätt.

Har för lågt blodvärde vilket innebär att jag alltid känner mig extra trött.
Jag måste ta järntillskott. Men jag tål inte Niferex. Jag mår jätteilla av det. Den gör dessutom att jag blir jättehård i magen och nästan svimmar av när jag går på toa.

Vad ska man välja - att vara ständigt trött, eller må illa och känna sig svimfärdig varje gång man går på toa.

Det är tur att barnet tar det det behöver så det är mest mig som drabbas.

---
Sen går mjölkprodukter och järntillskott inte ihop. De motverkar varandra. Så om jag vill få i mig järn måste jag avstå från kalcium och tvärtom.

Nu börjar jag få ont i armarna på nätterna. Jag vet inte om det är kalkbrist eller vad det är.

Det är bra för magen att äta yoghurt - men då kan kroppen inte ta upp järnet så bra.

Puhhhh....
---
Vilket klagoinlägg!
---

Är inte så nöjd med barnmorska. Tycker inte att hon sköter sitt jobb så bra. Igår satt hon och bläddrade i en bok när vi frågade henne hur vi skulle göra med mitt hård-i-magen-problem. Jag tycker att många andra gravida har väl ungefär samma problem. Så frågan borde inte vara främmande för henne så att hon måste sitta och bläddra och läsa upp banala ting för oss blivande föräldrar.

Visserligen så är det bättre att hon tar reda på den rätta informationen än att gissa vilt. Det ska vi tolkar göra i alla fall.

Men frågan om det har väl inte dykt upp för första gången för henne.
---
Men det blir nog bra.
---

Drömde för tre nätter sedan att barnet var fött. :-)
Härlig känsla att verkligen få se sitt efterlängtade barn.
---

Barnet sparkar mycket speciellt de dagarna jag har det lugnt.
Vilken härlig känsla.
Synd att pappan inte kan uppleva samma härliga känsla som jag får när barnet sparkar.
Det är bara sååååååå härligt.
---


Kramar
Magrood

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Magrood!
Har du provat att äta blodpudding för att få mera järn?Jag tycker det är gott och min fru,som ju är thai,fick rådet att äta det när hon var gravid och åt också.Numer avstår hon...
Prova!
Hälsningar Affe

Thaitolk sa...

Hej Affe

Tack så mycket. Du är en ängel.
Sista veckan bestämde jag mig för att köpa blodpudding. Gillar inte den söta smaken, men jag får äta det ändå.

Ska be min man att göra något gott av den. Han är duktig på farang-mat faktiskt.

Trevlig helg
Magrood