lördag, april 05, 2008

Utbildning Sverige vs Thailand // การศึกษาไทยกับสวีเดน

Det blir inte så mycket prat om själva utbildningen den här gången, utan det kommer att handla mest om strukturen av det administrativa arbetet.
Jag har gjort pappersanteckningar över informationen jag fått från nätet och vill slänga dem. Innan dess vill jag bara slänga upp informationen här.

---
Sverige

Utbildningsdepartementet (fr.o.m. 1 jan 07)
- Hanterar frågor som rör förskola, skola, vuxenutbildning, studiestödverksamhet, högskoleutbildning samt samordnar forskningar.
- Globaliseringsrådet ligger under Utbildningsdepartementet också. (Liknar det i Thailand)

Utb.dep. försvaltar
1. Skolverket (det formella namnet är Statens skolverk)
2. Myndighet för skolutveckling
3. högskoleverket
samt flera vetenskapliga råd

Det finns 2 statsråd inom Utb.dep.
1. Utbildningsminister: Jan Björklund
2 Högskole och forskningsminister: Lars Lejonborg

---
Skolverket hette tidigare Skolöverstyrelse.
Skolverket är en svensk central förvaltningsmyndighet för
+ offentliga skolväsendet
+ förskoleverksamhet
+ skolbarnomsorg

Skolverkets roll är
1. Ange mål för att styra
2. Informera för att påverka
3. Granska för att förbättra

Källa: wikipedia
---
Förr i tiden hade Thailand 3 myndigheter som tog hand om utbildningsväsendet. Dessa tre var:
Ministry of Education
Ministry of University Affairs
Ministry of National Education Commission.

Men de slogs ihop för några år sedan och blev en enda myndighet nämligen Ministry of Education. MOE eller Ministry of Education har 5 huvud avdelningar:
1. Office of the Permanent Secretary
2. Office of the Education Council
3. Office of the Basic Education Commission
4. Office of the Higher Education Commission
5. Office of Vocational Ecucation Commission

---
Förr hade Thailand Provincial Education Office som någon slags förlängd arm för utbildningsdepartementet. De hade även samma sort myndighet fast för Amphur som är en del av Provinsen. Amphur kallas även för distrikt i olika sammanhang.

Men nu har även den ovannämnda myndigheten ändrats till något som heter Educational Service Area Office eller สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษา på thailändska. Detta är ungefär som Skolverkets lokalkontor. Det är dock lite lite skillnad mellan de två.
En skillnad är att den thailändska myndigheten tar hand om bl.a.:
1. Academic matters
2. Budget
3. Personel
4. General administrative affair

Om jag inte är fel ute så tar kummunerna hand om budgetdelen själva. Skolverket ska bara se till att kommunerna arbetar och uppnår det mål och de riktlinjer som den centrala makten har bestämt.

Sen har Skolverket i Sverige inte så många lokalkontor som i Thailand.
Jag tror att i Sverige finns det lolalkontor i Stockholm, Göteborg, Lund, Linköping och ett par till stora städer.
Medan i Thailand är det ca 3 lokalkontor för varje provins.
Med tanke på att vi är över 60 milj. människor i Thailand och i Sverige är det bara drygt 9 milj. så är det inte så konstigt att Thailand behöver fler lokalkontor. (Men en del har sagt att Thailand inte kunde bli av med statstjänstemännen efter reformen, därför måste man ha så många lokalkontor. Jag vet inte vad som är sant och osant.)
---
Så nu har jag lagt upp mina anteckningar här. Då kan jag slänga mina papper.

Mvh
Magrood

Inga kommentarer: