tisdag, november 25, 2008

Språkhandledare för nya tolkar...

Äntligen har jag fått besked om att jag får bli språkhandledare för nya tolkar.
Det är kul.
Det har jag sett fram emot.

Har varit språkhandledare + thailändska lärare för en tolk nu under detta år.
Det är mycket givande och kul att kunna dela med mig och att lära mig av kursdeltagaren. Vi kompletterar varandra bra!

Det blir ännu mer spännande nästa år eftersom kursdeltagare har så olika bakgrunder och kompetenser och har bott i Sverige olika länge. Det kommer att bli ett ytterligare givande uppdrag.

---
Kämpar för fullt med mina läxor.
Jag läser nämnligen pedagogik för tolklärare eller språkhandledare.
Det är jättekul att läsa kurslitteraturer och har en tilltänkt grupp som man kan fantisera om. Man tar till sig kunskaper på ett annat sätt. Man ser nytta och mening med det man läser på att annat sätt också.

---
En sak som bekymrar mig är att få deltagarna att förstå min roll som "handledare".
Det är inte samma sak om lärare.

Problemet är att det inte finns ord för "handledare" på thailändska.
Så vi använder samma ord för lärare, handledare och pedagog.
Eftersom man använder samma ord för all tre svenska begrepp blir det svårt att förstå skillnaden.

Men men...
När jag har läst färdigt kursen hoppas jag att jag kan komma på ett bra ord på thailändska.

---
I och med det här uppdraget blir vår resa till Thailand förskjuten.
Vi hade tänkt åka i mitten av april. Men nu blir det i mitten av maj istället.
Visserligen så kan någon annan ersätta mig. Men jag vill inte lämna jobbet mitt i.
Så - då får de i Thailand vänta en månad längre. Och bebisen nacke blir starkare.
---

Jag är så glad att ha en sån underbar man som alltid ställer upp.
---

I natt somnade jag med boken redan innan tio.
Vaknade ett eller halv två för att gå på toa - vanligt graviditets besvär.
Då var han fortfarande och skötte tvätt.
Fy mig...

I kväll får det bli en stor kram, en mysig kväll och en god middag som tack.
Men men... ska tolka en hel dag på domstol i morgon.
Och jag måste förbereda mig.

Hur ska jag få ihop det, vet jag inte än.
Men jag är rätt så utvilad i alla fall.

---
Kramar
Magrood

2 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis!
Du är otroligt duktig tjej och har jättegullig man!
Lycka till!
Kidthueng na jan.
Puss
P

Thaitolk sa...

Tackar tackar...
Det är du med...

Kram
Magrood