onsdag, maj 28, 2008

Mina tre stora projekt för i år. / โครงการใหญ่สามโครงการ สำหรับปีนี้


Jag har tre stora projekt för i år eller snarare sagt för årets sommar.
Dessa är:

- Körkortsbok på thailändska

- Kammarkollegiets prov för tolkar

- Mammaprojekt



Alla tre projekt känns så stora. Puhhh



Körkortsboken på thailändska - det är ett projekt som har påbörjats. Materialet finns. Men att skriva en bok är lättare sagt än gjort. Det vet jag. Eftersom jag för fyra år sedan påbörjade en bok - som aldrig blev färdig. He he he Någon gång kommer den att bli färdig!



Att skriva en bok. Det räcker inte med att man har idé och innehåll för boken. Man måste kunna så himla mycket; läggning, grafik, layout, tryckeri, m.m. Puhhhh - livet är inte så lätt.



Men men. Idag ska jag sätta igång för tredje, femte eller sjätte gången med körkortsboken. Har i alla fall kommit till kap 3 av 8.


Uppdaterad!

Klicka här för att beställa:




---

Mammaprojektet

Det har jag lyckas sköta bra. Jag har varit mycket lugnare. Är inte arbetsnarkoman som förut.

Förut var jag stressig när min almanacka inte var fullbokad. Var jag utan tolkuppdrag en dag kändes det som en katastrof.



Men nu njuter jag mest av mina lediga timmar/dagar.

"Bra, då kan jag passa på att vila", tänker jag.



Förut kunde jag inte bara vara på kvällarna. Utan jag måste prestera något. Måste göra något, antingen jobba eller plugga.

Men nu jobbar jag inte efter klockan sex.



Anledningen till att jag ville jobba så mycket berodde nog delvis på att jag arbetar som frilansare. Man vet aldrig hur mycket man får varje månad. Då måste man jobba så mycket som möjligt - för säkerhets skull.

Sen vill jag inte vara en belastning. Det är bara så, även om det aldrig klagats. Men om man är två. Och man är den som alltid tjänar mindre, har man nog alltid den känslan med sig - "jag vill bidra med så gott jag kan så jag inte blir in belastning".



Men men. Nu tänker jag annorlunda. Varför sätter så stor press på sig? Livet är så. "Det är nästan omöjligt att skaffa en partner om tjänar lika mycket som en. Det blir alltid någon som tjänar mer än den andra", som min man brukade säga.



Det är nog graviditetens förtjänst - att jag kan lugna ner mig.



Jag är glad och tacksam för det.

Jag vill inte att barnet ska växa i en stressig mage/miljö.

---



Kammarkollegiets tolkprov

Puhhh. Det är ett så stort projekt. Det är så mycket man måste kunna för att klara provet. Först är det teoriprov. Om man klarar den delen får man göra ett rollspelsprov. Många tolkar säger att rollspelsdelen är svåraste. Men jag är mest orolig för teoridelen. Det är ju ingen idé att vara rädd för den andra delen när man inte ens vet om man kommer att klara första delen.



Klicka här för att se på gamla tolkauktorisations prov.



---



Nu är det dags att sluta blabla. Dags att sätta igång med körkortsboken.

Tror det är nog bäst att gå till trädgården.



Ibland älskar jag tolkyrket sååååå mycket bara. :-)

---



Kramar

Magrood

Inga kommentarer: