måndag, maj 26, 2008

...utan rubrik... ไม่มีหัวข้อ

De två senaste månaderna har det hänt mycket i mitt liv. Det som förmodligen har förändrat mig delvis.

Det började med vår utökningsplan. Det kunde bara börja fr.o.m. februari eftersom jag ska ha ett viktigt prov i september.
Vi prickade in dagar.
Vi lyckades.
Fick reda på det 1 april.
Kollade resultatet igen 7 april, dagen innan vi flög till Thailand för vår månadssemester.
Det var fortfarande positivt.

Frågan då var "vilka ska vi berätta för?".
I västvärlden brukar man ju inte berätta om sånt innan den 12:e veckan.

Puhh vad svårt det var. Att hålla den goda hemligheten för sig själva.
Vi delade med oss den goda nyheten till några vänner.

En del anade det eftersom vi hade en fest inbokad. Och i Sverige dricker man på fest - gör man inte det börjar folk fundera vad det beror på. he he he
---

Innan vi flög till Thailand bokade jag en tid hos barnmorskan. Det var en månad väntetid. "Welcome to the Swedish health care", kan man bara säga.

---
På planet kunde jag inte sova.
Vi landade i Bangkok och tillbringade tolv timmar där.
Jag sprang runt och shoppade med min bonusdotter på Bangkoks otaliga shoppingcenter.

På kvällen flög vi vidare till Isan.
---
Åt nua yang khaolii, koreansk grill-soppa med min brors familj.
Berättade om den goda nyheten för familjen i Thailand.

Vi sängdags åkte mannen min till hotellet med sin dotter.
Jag åkte hem med mor. Lovade henne att sova hos henne en av de fyra veckorna av vår semester.

---
"Mamma, jag har så ont i magen", vaknade jag och sa till mor.
Det gjorde så ont att jag började tänka på ambulans.
"Det kanske var maten vi åt i kväll, ta den här medicinen" sa mor.
Det var medicin mot gaser i magen.

"Det känns bättre nu mamma" sa jag glatt och kunde somna om.

---
På morgonen åkte vi till hotellet.
Bonusdottern solade. Min man och jag badade.
"Ha inte tajta badbyxor på dig" sa mor.
"Nejdå, jag ska ha shorts" sa jag.

Då badade vi och passade på att vara nära varandra i vattnet.
---
På eftermiddagen åkte vi till stan för att handla.

Min man gick och klippte sig medan mor och jag gick till en optiker.
Medan jag stod och valde bågar sa mamma "Oh, det är inte som jag tror, eller?".

Hon såg en blodfläck på min bruna kjol.
Jag gick genast till toaletten.

"Ja, det var det mor" ....

---
Vi åkte till en läkarmottagning.
Det var inget kvar. :-(
---

Dagen därpå gick jag till ett tempel och hade en liten buddisk ceremoni för det som hände.
---

Livet gick vidare.
Det var synd det som hände. Men man får lita på naturen.
---

Nu är vi hemma i Sverige.
Tröttheten består, även efter två veckor efter vår hemkomst.
Jag mår dåligt. Hjärtat är konstigt. Matsmältningen fungerar konstigt.
Känner lätt för att spy, men jag spyr aldrig.

Sen fick jag så stort begär för vissa maträtter.

---
"Kan du köpa graviditetstest älskling?" bad jag min man medan jag arbetade.
"Jag vill veta vad som pågår. Om det inte är det ska jag till läkare och kolla upp vad det är", fortsatte jag.

---
Söndagsmorgon var det dags att kolla.
"Positivt", var testresultatet! :-)

Oj, det var oväntat. Att det kunde gå så fort efter det som hände.

Vi är glada för det, men vågar nog inte riktigt glädjas över den goda nyheten än.
---
Den här gången tänker vi vänta ett tag innan vi börjar berätta för vår nära och kära.
---


Kramar
Magrood
- ständigt sömnig

4 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka till!!!
Det var inte bara "thaisillen" då.
Hoppas det går bra den här gången.
Mvh Affe

Thaitolk sa...

Tackar.
Vi håller tummarna!

Mvh
Magrood

Anonym sa...

Hallåååå!!

Hittade er via thailandska.se.

Jättegrattis!

Många hälsningar,
NoBuzz

Thaitolk sa...

Hej Buzzen!

Kul att få besök av dig, vännen.
Det var länge sedan.
Tänkte på er.
Kommer vi någon gång att ses igen?

Den här gången blir det inte ens en flaska Smirnoff Ice... he he he
You know why.

Tack för gratulationen!
Vi håller tummarna ka.

Magrood