torsdag, juni 26, 2008

Ordet "abort" är mycket mer laddat på thailändska

Mitt arbete som tolk och översättare ger mig möjligheter att iaktta olika företeelser i både Thailand och Sverige. Visserligen så finns "jag" inte i arbetssammanhang. Man bara är en språkmaskin. Man finns inte.

Men jag lär mig mycket.
Jag funderar mycket.

När man tolkar eller översätter är det inte bara ord som ska tolkas eller översättas. Innebörden, kulturen och känslor ska så mycket som möjligt förmedlas på samma sätt som talaren uttrycker sig.

---
Jag tänker på abort.

På thailändska heter både missfall och abort "tääng". Skillnaden är att abort lägger man "thamm" framför ordet "tääng" vilket betyder "att framkalla/att göra missfall".

Abort i Thailand är mycket mer än det praktiska. Det handlar mycket om känslor, om skuldkänslor och om synder.

Man ser det som om man "dödar" ett liv. Man tror att så fort man blir gravid så har embryot eller fostret ett själ. Det är en människa man har i sin mage --- inte bara en klump av celler.

---
Det är viktigt att den svenska personen i ett thai-svenskt förhållande förstår att en "abort" är mycket mycket mer laddad för thailändare i allmänhet än vad det kanske gör i Sverige.

Lika viktigt är det att den thailändska personen förstår att den svenska personen inte är otroligt kallblodig eller är utan kärlek när man pratar om abort.
---
Thailand tillåter fortfarande inte abort. Det är bara om det finns synnerliga skäl som en abort kan tillåtas. Jag tror att godtagbara skäl för laglig abort är medicinskt skäl och om man blivit våldtagen.

---
Jag har haft tur som sluppit ta ställning till den här frågan på riktigt.
Men jag vill skriva om det ändå - i fall någon därute kan få nytta av mitt bikulturella perspektiv.
---

Visserligen så skriver jag för att bota min skrivklåda, men det vore kul att få respons från Dig. :-)

Vänliga hälsningar
Magrood

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Vi har bekanta som just varit "tvungna" att göra abort i Thailand.Olagligt förstås. Eftersom inget sjukhus ville göra det. Flickan var för ung och dom har precis fått UT till Sverige.Det blir säkert besök i templet när dom kommer hit för att be om förlåtelse.Det är tydligen ganska vanligt med olaglig abort då vi har många vänner som gjort det efter för tidiga "synder".
Bara att hoppas att det gått bra,vi har inte hört nåt än då det skett i dagarna.
Vad tycker du om olaglig abort bortsett från dom medicinska riskerna?
Hälsningar Affe.

Thaitolk sa...

Personligen önskar jag att Thailand tillåter abort. Det skulle rädda mångas liv. Många skulle slippa utsättas för svåra situationer som de har svårt att hantera.

Har jag barn så vill jag vara redo att ta hand om barnet och ge barnet de bästa möjligheterna. Är jag inte redo - vill jag vänta.

---
När jag gick i skolan sa en lärare till oss. "Om det skulle behövas - så gör det inte ensam. Kontakta mig". Jag tyckte det var mycket fint sagt av henne.
---

Jag läste en bok om olagliga och gammaldags metoder av abort. Det var hemskt.

Många köper läkemedel på egen hand för att driva bort fostret. Många tjejer förblöder. Många tjejer känner sig ensamma. Många tjejer har vänner som är med och stödjer detta. Många vänner till tjejerna mår dåligt år efter år på grund av att ha varit med en sådan sak.
---

Jag tycker det är bra med det systemet i Sverige. Att det är lagligt och att man har en kurator man kan prata med och får stöd innan man bestämmer sig och efter man har bestämt sig också.

---

Mvh
Magrood

Anonym sa...

Var senast idag på två moderna sjukhus som båda vägrade att göra abort på min fru. Nu kommer vårat barn vara oönskat istället... Dom har en annan syn på livet här.