torsdag, juni 05, 2008

Är översättare en allvetare? นักแปลเป็นผู้ที่รู้ทุกอย่างหรือ

Är översättare en allvetare?
Nej, det är hon inte.

Men hon måste veta var och hur hon skulle kunna få tag på den information som behövs för att fullgöra uppdraget. Hon måste med andra ord vara en bra problemlösare, enligt min mening.

Varför behöver man anlita en översättare då, när hon inte kan allting. Att leta efter relevanta information kan man väl göra själv.
Jo, för att hon kan hitta information och översätta snabbare än om man skulle göra det själv.
Sen har hon det lilla extra - översättningserfarenhet som hon har samlat på sig med åren.

Vad jag vill säga med detta är att - en översättare inte kommer ihåg allting och inte heller kan allting. He he he. Inte jag i alla fall. En gång frågade en kompis mig "hur översätter man det här ordet till thailändska". Jag sa "jag kommer inte ihåg - jag måste kolla upp det i min databas".

---
Det är så roligt och stimulerande att översätta - och få betald. :-)
Man lär sig så många nya saker samtidigt som man tjänar pengar.
Men det är mycket tidskrävande. Så om man räknar arvode i timpeng är det väldigt låg timpeng. Men räknar man med "personlig utveckling" så är det ett jättebra jobb.
Det är samma sak med tolkjobbet. Man tjänar inte så bra, men man utvecklas så otroligt mycket.
---
Idag försökte jag förstå mig på bibel, hur den är upplagd.
Jag var tvungen att ringa Svenska Kyrkan. Damen kunde inte förklara för mig. Det var nog för självklart för henne så att det blev svårt att förklara.

Men hon hjälpte mig att förstå att Kor inte var ett djur med fyra ben utan det stod för "Korinthierbrevet".

"Jag behöver förstå upplägget av bibeln för att kunna hitta motsvarighet i den thailändska bibeln" förklarade jag.

Hon kunde inte förklara bättre.
He he he.
Jag tackade för mig och sökte vidare.

Till slut fick jag i alla fall fram att Kor heter โครินธ์ eller คร på thailändska.
WOW... blev faktiskt mycket stolt över mig själv.
Det var som en kick.

Jag gillar när jag inte bara hittar ordet utan helheten. Så nu har jag lärt mig hur bibeln är upplagd. :-)
---
Magrood

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Kor är också den delen i en kyrka där alltaret står.
Kanske finns det fler betydelser men jag vet ingen mer.
Mvh Affe.

Thaitolk sa...

Aha...

Där ser man.
Man lär sig så länge man (har) (e)lever som du sa en gång.

Mvh
Magrood